Skönt

Asså det är så varmt i huset på nätterna, speciellt på övervåningen...palla lixom. Vaknade vid 5.30 och kunde inte somna om. Gick upp o bakade bröd till oss. Ville överraska David när han kom hem från jobbet och Tessan som sov här i natt. Alla gillade brödet och Milo sa mmmm, gott mamma! Det är en grötbröd som jag varmt kan rekommendera:

3dl havregryn
5 dl vatten
100 g smör
5 dl mjölk
2 paket jäst
1 dl socker eller sirap
1 tsk salt
ca 2 l vetemjöl
.
Koka samman havregryn och vatten till en gröt. Klicka i smöret och rör försiktigt så att det smälter. Blanda i mjölken och smula därefter ner jästen och rör tills den löser sig i gröten. Rör ner socker eller sirap och salt och arbeta därefter ner vetemjölet. Använd så mycket som behövs för att få en fin degkonsistens där degen släpper bunken. Jäs alltsammans under duk i 30 minuter. Baka ut till små bullar, platta eller kavla dem till runda platta tekakor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i ytterligare 30 minuter under duk. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter.





Jag gjorde halva satsen.

Sen fikade jag med tjejerna som sedan begav sig till stan. David gick o la sig efter frullen. Jag fick lite extra energi och spikade upp tavlor o röjde på mitt "kontor". Behöver köpa mer ramar till mina betyg och diplom från utbildningar jag gått.
Solen är stekhet redan och jag undrar vad vi ska jag göra idag? BM i eftermiddag i alla fall.

Annars har vi haft Annelie o Tessan o Frida här på besök, det var mycket trevligt och när de åkte kom Milo o sa till mig: Mamma, vet du en sak, jag älskar Frida (deras hund)...han lekte med henne hela tiden, de busade och kastade pinnar i flera timmar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com