The garden café at ROSENDAL

Har varit uppe sen 7 o bakat och myst med min son. Var även ute med en promenix när brödet jäste. Världens godaste bröd...har fått receptet av Jos som hon har tagit ur denna fina kokbok:



Hon o Bart fick den av min pappa o Kerstin förra sommaren...reccepten står nämligen på engelska. Iallafall så kommer receptet här:

Sunflower seed bread:

7 dl vatten
50 g jäst
3 dl solrosfrön
6 dl havregryn
2 tsk örtsalt
ca 1 1/1 l mjöl (jag tog hälften med dinkel)

Glazing:
1 ägg
3 tsk örtsalt (jag tog havssalt)
1 dl solrosfrön

Sen bara kör på som vanligt, lös upp jästen med fingervarmt vatten på med solrosfrön o havregrynen o låt stå 5 min. Sen blanda ner mjöl, salt och vad du nu vill ha (kanske en morot, äpple). Jäs i 45 min. Baka ut och låt stå 15 min, sen pensla på glaze och in i ugnen i 12-15 min på 250 grader. 

Have a lovely day! 

Kommentarer
Postat av: Sirina

Mmmmmm detta ska jag testa!!

2010-03-12 @ 15:00:07
Postat av: Dominika

Låter smaskens! Jag gör detta bröd, jätte gott & mega nyttigt..man får prova sig fram lite ( dvs jag tar bort brödkryddorna & tar 3 tsk bak.pulver istället ) Värt & testa!

http://ordinationer.wordpress.com/2009/12/02/nytt-lchf-brod-pa-linfro-med-valnotter/

2010-03-12 @ 20:23:24
Postat av: Sirina

FRÅGA .. det står 1 1/1 L mjöl .. ska de stå 1 1/2??

2010-03-15 @ 09:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com