Fortsättning på 5 kemikalier att undvika

Sodium Laureth Sulfate (SLES): En alkoholform av ovan. Den är inte hudirriterande som ovan men den kan orsaka uttorkning av huden. Man bör också testa produkter som innehåller SLES eftersom den kan göra att nitrosaminer och formaldehyd bildas. Dessa nitrater kan i betydande mängd vandra in i kroppen bara under en schamponering. Jag hittade SLES i Milos schampo/tvål för barn...

Diethanolamine (DEA
): Används som lösningsmedel, emulgeringsmedel och tensider. Men om produkten innehåller nitrater reagerar DEA med dem kemiskt och nitrosaminer bildas (cancerogena). DEA själv är irriterande mot hud och slemhinnor.

Methyl, propyl, butyl och ethyl paraben: Används i konserverande syfte. De används mycket trots att all forskning och vetenskaptyder på att de är extremt farliga. Dessa parabener påverkar även hormonbalansen i kroppenoch har funnits i bröstcansertumörer. Misstakarna är att de når bröstet via deodoranten...

I Danmark har man kommit längre i denna forskning eftersom detta ämne finns i tex. godis, mat och så gott som alla hår och hudvårdsprodukter.


Så vad kan man göra då?
Mitt tips och vad jag kommer att göra är att byta ut alla mina produkter till ekologiska där dessa ämnen inte ska finnas. Kommer dock använda upp det jag har först.

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com