Mjölkstockning

Jag har fått mjölkstockning...va inne på akuten idag och fick antibiotika. Har haft feber och svettats jättemycket. Såå jobbigt, som influensa ungefär:

Mjölkstockning

Mjölkstockning innebär att det står kvar för mycket mjölk i bröstet efter amningen. Mjölkgångar och mjölkkörtlar blir utspända. Delar av bröstet känns ömt, ibland hårt. Mjölken pressas så småningom ut i omkringliggande vävnader, vilket ger en lokal inflammation. Man får då feber, huvudvärk och ont i hela kroppen som vid influensa. Mjölkstockning kan inträffa när som helst under amningsperioden.

Orsaker

  • Barnet har felaktig amningsteknik och bröstet töms inte tillräckligt.
  • Behå som klämmer på bröstet.
  • Barnet har ändrat sitt ätmönster. Det har gått längre tid mellan amningarna än vanligt. Barnet har sovit över nattmålet.
  • Barnet är snuvigt och orkar inte äta så mycket, eftersom det har svårt att andas genom näsan.
  • Stress. Mamma har inte tid att amma tills barnet är klart, utan avbryter amningen.
  • Amningsnapp.
  • Smärtsam amning. Tömningsreflexen fungerar sämre.
  • Utsätts brösten för drag eller kyla drar blodkärl och mjölkgångar ihop sig. Brösten töms då sämre vid amningen.
  • Ibland kan man ha en vit prick på bröstvårtan, ungefär stor som ett knappnålshuvud. Det är då stopp i en utförsgång på bröstvårtan

Vet inte vilken orsak, men jag kan ha blivit kall när jag varit ute, en vindpust räcker. Har väldigt mycket mjölk så om inte Milo får suga klart kan det vara det som orsakat det oxå. Om han somnar ska jag istället väcka honom och låta han fortsätta suga...jaja det är mycket med amningen. Mer än jag kunnat föreställa mig.
Nu ska jag äta lite och kolla på film med David, Milo sover brevid oss i soffan och lägenheten är nystädad och fin. David tar verkligen mycket ansvar och är så duktig vilket underlättar för mig.

Sov gott alla kära läsare!

Puss


Kommentarer
Postat av: Helena Winther

Stort GRATTIS, igen, till Er lille Milo! Fantastiskt att få läsa din förlossningsberättelse! Grät floder...så klart..:)

Jag var hos "din" massör, Veronica, i Bjuv här om dagen och hon har nyligen lärt sig en behandling mot mjölkstockning och bad mig ta kontakt med henne om jag drabbas. Ring henne om du vill och om antibiotikan inte hjälper, hon blir säkert jätteglad över en försökskanin..:) Hoppas dock du klarar dig från fler stockningar!!!

Jag har gått på havandeskap nu och njuter av ledigheten. När du/ni har landat lite hade det varit kul att ses!

Kram Helena (Jossans KAVA-kollega)

2009-06-08 @ 13:34:50
URL: http://blog.helrob.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com