Aaaj sabla torsk

Hej på dej!

Imorse när jag skulle amma gjorde  det sååå ont, visste inte vart jag skulle ta vägen. Började googla en massa och till slut ringde jag amningscentralen som sa att milo o jag hade fått torsk (svamp) på tungan och brösten:

Torsk är en svampinfektion som framför allt spädbarn får. En vitaktig beläggning bildas på tungan, insidan av kinderna och i gommen. Ibland kan man uppleva att barnet har lite problem med att äta.

Det är inte farligt för spädbarn att ha torsk i munnen och man behöver inte uppsöka barnavårdscentralen eller annan vårdcentral. Oftast läker torsk av sig självt utan behandling.

Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man använder tops och penslar i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.

Om man ammar kan brösten bli infekterade av svampen. Då blir bröstvårtan och vårtgården röd, irriterad och öm. Pröva att pensla med vichyvatten efter att barnet har ammats.

Så vi for till BM och fick blå medicin att pensla på, sen så tog vi oss till familia för en shoppingtur...vår härliga tjejliga möttes och spenderade lite kvalitetstid tillsammans:



Carris o Ida myser med Milo!



Malla o hennes Julia fick pärlor på naglarna=)



Här syns lite av Milos blåa läppar...bm sa att jag skulle säga att han ätit blåbär=)

Mamma, Josse, Noah, Carran, Ida och Malla och så jag o Milo förstås - var det som träffades idag, tack kära familj för att ni finns!

Nu har vi ätit och David försöker natta en övertrött Milopojke...hoppas det går bra för mammajenny är så trött och har fortfarande väldigt ont i brösten.


Igår så hade vi farmor Eva och Uffe på besök:



Alltid lika trevligt när dom är här. På detta kortet kolla Eva på gamla kort på mig när jag var liten, och David o Uffe kollar på en boxningsmatch!

Nu ropar David, amning väntar!

Sov Gott


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com