Lycka

Satt imorse och kollade på Oprah, som handlade om lycka. Hur lycklig är du? 
Lyckoforskaren menade att alla är lyckliga, de handlade bara om att hitta lyckan inom sig. Titta bara på små barn, de vaknar med ett leende på läpparna och lever i nuet hela dagen. Fantasi och medveten närvaro är deras ledord. Igår sa Milo, mamma jag kan flyga, kolla sjäälv! Så sprang han snabbt och hoppade upp i sängen,han trodde verkligen att han flög och det lyste sprudlande lycka från honom. När slutar vi med detta, varför? Livet hade ju varit så mycket lättare att leva om vi hade haft ett barns inställning. Så sluta att leta efter lyckan utaför dig själv, när du hittar den inre lyckan kommer allt annat falla på plats!
 
Sen ett par veckor tillbaka använder jag mental träning på Milo. Vi pratar om kärlek och vikten av att älska sig själv, det vill säga att ha en stark självkänsla. På kvällen när vi har läst en saga eller bara varvar ner brukar vi prata om detta. Vad som han har gjort bra under dagen, hur stolt jag är över honom och viktigast av allt så säger vi: Jag älskar mig själv idag!
Forskning visar att självkänslan minskar under skoltiden så för att förhindra detta gäller det att ge våra barn de bästa verktygen och förutsättningarna för att undvika detta och eftersom mental träning är en färskvara gäller det att hela tiden arbeta för att du och din familj ska förstå ert egenvärde och må bättre! Jag har sagt det förut och säger det igen, visionen för min skola är "en bättre värld" så för din egen och dina medmännsikors skull, fortsätt att sträva efter att må bättre och njut av varje litet ögonblick!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Minna

Du är så klok Jenkki!!! Jag är av uppfattningen att det är när barnen är små som vi kan ge dem förmågan till en positiv livssyn, en god självkänsla och ett tryggt inre. När de växer upp har de detta med sig och utvecklar det mer och mer. När de sen blir "utsatta" för livets konfrontationer så är de rustade att tackla dem. Att tänka att barnet ska bli stort först är som att bygga ett hus utan grund eller att köpa ett färdigvuxet träd, plantera det i sin trädgård och tro att den håller för vinden bättre än trädet intill som grott ur ett frö. Alltså: stadig grund och sen finspackel:-)

2013-03-12 @ 20:15:53
Postat av: Helena W

Tack fina Jenny för klokt och lärorikt blogginlägg! :) Kram!

2013-03-13 @ 07:00:57
Postat av: susanne

så underbart visa ord och så klart delar jag dem helt och vist.
kramar från mamma

2013-03-16 @ 17:12:04
URL: http://margitohlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com