Innan jag blev mamma...

Innan jag blev mamma

lagade jag och åt varm mat

Jag hade kläder utan fläckar

Jag kunde sitta i lugn och ro och prata i telefonen

 

Innan jag blev mamma

sov jag så länge jag önskade

och oroade mig aldrig över hur sent jag kom i säng

Jag borstade mitt hår och mina tänder varje dag

 

Innan jag blev mamma

städade jag mitt hus varje dag

Jag klev aldrig över leksaker

Jag glömde aldrig texten till vaggvisorna

 

Innan jag blev mamma

oroade jag mig aldrig för om mina växter var giftiga

Jag tänkte aldrig på vaccinationer

 

Innan jag blev mamma

hade jag aldrig kräkts på, bajsats på, spottats på,

tuggats på, kissats på,

ej heller blivit nypt av små fingrar

 

Innan jag blev mamma

hade jag fullständig kontroll över mina tankar, min kropp

Jag sov hela natten

 

Innan jag blev mamma

hade jag aldrig hållit hårt i ett skrikande barn

så att läkaren kunde ta prover och ge sprutor

Jag blev aldrig härligt lycklig över ett enkelt leende

Jag satt aldrig uppe sent och tittade på ett sovande barn

 

Innan jag blev mamma

hade jag aldrig suttit med ett sovande barn i famnen

för att jag inte ville lägga ner det

Jag kände aldrig mitt hjärta krossas i tusen bitar

när jag inte kunde stoppa smärtan

Jag visste aldrig att någonting så litet

kunde påverka mitt liv så mycket

Jag visste aldrig att jag kunde älska någon så mycket

Jag visste aldrig att jag kunde älska att vara mamma

 

Innan jag blev mamma

visste jag inte hur det kändes att ha hjärtat utanför kroppen

Jag visste inte hur speciellt det kunde kännas att mata en hungrig baby

Jag kände inte till dessa band mellan en mamma och hennes barn

Jag visste inte att någonting så litet kunde få mig att känna mig så betydelsefull

 

Innan jag blev mamma

hade jag aldrig gått upp mitt i natten var tionde minut för att se att allt var bra

Jag hade aldrig känt till värmen,

glädjen, kärleken, hjärtesorgen, undret eller tillfredsställelsen

över att vara en mamma

Jag visste inte att jag var i stånd att känna så mycket …

innan jag blev mamma

 

 

Hittade den fina dikten på mammas blogg...

 

Kram


Kommentarer
Postat av: moncan

vilken fin dikt!!! fin bild pa dej oxa...

kram min lilla syrra - alskar dej...

/moncan

2010-05-14 @ 20:36:49
Postat av: Helena Winther

Ojojoj vilken fin dikt!!! Tack för en härlig dag min vän! Kram!

2010-05-14 @ 22:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com