Dr

Nu vill jag berätta en sak...o göra er alla kvinnor uppmärksamma på en vanlig grej men som inte alla vet om.
När jag fick Milo började jag såklart att amma...i samma veva fick jag väldigt ont i hela kroppen..i alla leder, under fötterna och överallt. Jag sökte ingen hjälp för detta utan googlade och snackade med folk. Det visade sig att det finns nånting som heter "amningsreumatism" (fick jag höra av andra ammande mammor). Kollade med min naprapat som inte hade hört talats om det, med min barnmorska, läkare och annat folk...ingen visst nåt. Ringde till reumatologen och dom visste vad jag talade om, dock hade dom aplång väntetid. Detta kunde man hitta på nätet:
Reumatism är en sjukdom som man inte alltid vet anledningen till. Symptomen kan vara inflammation och svullnad i lederna. Ibland kan sjukdomen finnas utan symptom. Det finns en liten ökad risk att sjukdomen kan debutera efter första graviditeten och man vet att mammor som har reumatism kan vara känsliga för det mjölkbildande hormonet prolaktin. I så fall kan det förklara att du har ont i lederna när du ammar. Du kan vända dig till primärvården så att en läkare där kan ta ställning till om du bör utredas eller inte.

Iallafall så har det nu blivit bättre, men inte helt bra. Lederna värker och ena foten gör väldigt ont. Så häromdagen var jag hos doktorn...han kände och tog en massa blodprover. Så om 2 veckor får jag reda på om jag har reumatism. När jag har pratat med andra ammande kvinnor visar det sig att MÅNGA känner som jag och har haft ont. SÅ om du känner igen dig så tveka inte att söka hjälp. Tycker det är hemskt att så många har det utan att prata om det, man tar det bara eftersom man fött barn mm. Det får man på köpet lixom, men det finns hjälp att få. Dessutom fick jag medicin som jag ska äta i 14 dagar så får vi se om det blir bättre.
Just so u know!

Kommentarer
Postat av: Minna

Jag har ju vandrat runt med det i 5 år utan att fatta vad det var. Men det har försvunnit nu, märkligt nog. Jag trodde att jag bara var lite känslig under fotsulorna och att jag bara var tvungen att ha mjuka skor på fötterna för att komma undan. För det mesta funkade det. Var till doktorn en gång och han sa att det var inflammation i bäckenet och gav mig diclofenak. Men nästa gång, om jag får det, så ska jag söka hjälp för reumatism!

2010-06-23 @ 09:45:31
URL: http://minnajock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com