Upplysning - vad är det?

En tiggare hade suttit vid vägkanten i över trettio år. En dag kom en främling förbi." Har du en slant att ge mig?" mumlade tiggaren och sträckte som vanligt ut sin gamla basebollkeps. " Jag har ingenting att ge dig, sa främlingen. Sedan frågade han: Vad är det du sitter på?" " Ingenting", svarade tiggaren". " Bara en gammal låda. Jag har suttit på den så länge jag kan minnas." " Har du någonsin sett efter vad som finns i den?" frågade främlingen" " Nej, sa tiggaren. " Vad skulle det vara för mening med det? Den är tom." Titta efter, envisades främlingen. Tiggaren lyckades få upp locket. Med stor förvåning, misstro och glädje såg han att lådan var full av guld.

 


Författaren till boken "Lev Livet Fullt Ut"  Eckhart Tolle menar att skatten finns inom oss alla. De som inte funnit sin sanna rikedom, det vill säga Varandet och den strålande glädje och den djupa orubbliga frid som återföljer det, är tiggare även om de besitter materiellt välstånd. De letar utanför sig själva efter små smulor av njutning, tillfredställelse, bekräftelse, trygghet eller kärlek, samtidigt som har en skatt inom sig som inte bara innefattar alla de här sakerna utan är oändligt mycket större än någonting som världen kan erbjuda.  


Kommentarer
Postat av: Ida

vill läsa

2009-12-29 @ 22:37:01
URL: http://thesociety.blogg.se/
Postat av: mamma

Det är så sant som det står skrivet. Jag vill också läsa den!



TAck för igår



mamma

2009-12-30 @ 10:38:19
URL: http://margitohlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com